|

Uitstelgedrag en hoe je er vanaf komt

uitstelgedrag tips
Uitstelgedrag.. 95% van de mensen heeft hier in meer of mindere mate last van. Maar hoe kom je er van af? In dit artikel geef ik je 4 tips om vandaag nog iets te doen aan je uitstelgedrag!

Waar komt uitstelgedrag vandaan?

Om je uitstelgedrag aan te pakken is het eerst handig om te weten waar het nou vandaan komt. Uitstellers wachten altijd met iets aangaan tot het moment waarop ze het idee hebben er klaar voor te zijn. Dat moment komt alleen vaak niet. Vaak heeft dat uitstellen te maken met angst om te falen en het feit dat nieuwe dingen eng zijn. Door je uitstelgedrag, stel je je angst als het ware ook uit.
Uit onderzoek blijkt dat uitstelgedrag samenhangt met karaktereigenschappen als impulsiviteit, faalangst, angst, gebrek aan zelfdiscipline en doorzettingsvermogen, schaamte en besluiteloosheid. Je kunt dus wel zeggen dat uitstelgedrag vaak voor komt uit een negatief zelfbeeld. En uiteindelijk wordt dat zelfbeeld alleen maar verslechterd door het gevoel dat je je tijd verdoet, schuldgevoelens en stress.

Hoe kom je van je uitstelgedrag af?

Nu we weten waar uitstelgedrag vandaan komt, is het tijd om het aan te pakken! Het aanpakken hiervan is echter niet altijd even makkelijk.  De tips die ik geef zijn voor time management tips om je eerder te laten beginnen aan een taak. Lukt het alsnog niet? Dat is niet zo gek hoor. Doordat het uitstellen vaak diep geworteld zit en het gepaard gaat met bepaalde angsten en negatief zelfbeeld is het sowieso aan te raden om daar mee aan de slag te gaan.

Tip 1: Hak de taak in stukjes

Een grote taak als je huis opruimen is best wel overweldigend en daardoor iets wat je gaat uitstellen. Maar wat nou als je deze grote taak opdeelt in kleinere stukjes om het hapbaar te maken? Je kleding opruimen of zelfs alleen de truien opruimen is al een veel fijnere taak omdat het meer te overzien is. Precies dat in stukjes hakken doet de KonMari methode ook, en dat is in mijn ogen een van de punten waardoor deze opruimmethode zo succesvol is.

Tip 2: Next action

Zie je heel erg op tegen een taak waar je aan moet beginnen? Doe het stapje voor stapje door steeds alleen maar aan de next action te denken. Moet je een artikel of rapport schrijven? Dan is de next action bijvoorbeeld de eerste alinea schrijven, daarna research doen en vervolgens de eerste versie opstellen. Op deze manier wordt een grote taak een stuk overzichtelijker en rol je vanzelf naar het eindresultaat toe. Zet dus niet in je agenda “artikel schrijven”, maar “volgende actie artikel schrijven”.

Tip 3: 5 minuten regel

Geen idee of het echt een regel is, maar dit werkt bij mij altijd heel erg goed en ik raad dit ook vaak aan bij klanten. Heb je geen zin om aan een taak te beginnen of merk je dat je het aan het uitstellen bent? Neem jezelf dan voor om er ondanks je weerstand er 5 minuten aan te werken. Vraag jezelf na die 5 minuten af of je het nog steeds wilt uitstellen en geen zin hebt. Waarschijnlijk kom je er achter dat het helemaal niet zo erg is en kun je daarna doorzetten. Heb je alsnog geen zin? Dan kun je iets anders gaan doen maar ben je in ieder geval begonnen.

Tip 4: Beloon jezelf

Misschien werd je vroeger altijd wel beloond met sticker, snoepje of geld. Nou.. Dat werkt nog steeds! Misschien moet je voor jezelf wel een andere soort beloning bedenken, maar je snapt het idee. Beloon jezelf iedere keer als je (een deel van) een taak hebt uitgevoerd. Doe dat bijvoorbeeld door een cappuccino te maken, een podcast te luisten of door iets lekkers te eten in de avond.

Tip 5: Mindset

Het belangrijkste in uitstelgedrag is je mindset. Verander dus je gedachten en gedrag om van het uitstellen af te komen. Je gedachtes en gedrag komen voort uit overtuigingen die je ooit in je leven hebt opgedaan. Door deze overtuigingen te veranderen kun je ook je gedrag en gedachtes veranderen.
Het rijtje dat je daarvoor moet afgaan is dit: Overtuiging → gedachtes → emoties → acties → realiteit. Door via dit rijtje terug te redeneren kom je bij de kern van je probleem. Dus stel nou dat je je financiële administratie niet op orde hebt (= realiteit), dan hoort daar de actie bij dat je je papierwerk steeds maar uitstelt. De emotie die daar bij kan horen is bijvoorbeeld “ik vind het eng om er aan te beginnen en ben bang dat ik het niet snap”, angst dus. Dat komt dan weer voort uit de gedachte ik heb het al een keer geprobeerd maar het lukt mij toch niet. En die kun je dan weer terug redeneren naar de overtuiging “ik heb geen verstand van geldzaken en ben het niet waard om geld te verdienen”. Om iets aan de realiteit te doen, zul je dus eerst je mindset moeten veranderen in die overtuiging.
Erken deze overtuigingen, bedank ze, laat ze gang en vervang ze door positieve overtuigingen die jou verder gaan helpen. Dat klinkt misschien gek, maar het werkt echt!

>>>>> Heb jij last van uitstelgedrag en wil je hier graag meer over weten? Ik nam een podcast aflevering op over dit onderwerp. Klik hier om te luisteren op Spotify

Tip: Pin dit artikel voor later!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.