|

Ontstressen: 4 tips om van je stress af te komen

ontstressen tips
Ontstressen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als het misschien lijkt. Het kan juist zelfs heel leuk en makkelijk zijn! In dit artikel geef ik je vier tips om te ontstressen in stressvolle dagen.

Van stress naar ontstressen

Dat stress niet gezond is weten we inmiddels wel. Toch is het iets wat steeds meer ingeburgerd is in onze levensstijl. Steeds meer mensen hebben last van burn out klachten (bron) en dat is natuurlijk ook niet zo gek. Je bent overal bereikbaar, je runt het huishouden, vliegt van hot naar her, hebt een druk sociaal leven en een goede (maar vooral ook drukke) baan. Herken je jezelf in hierin? Dan is het tijd om te ontstressen! En dat is gelukkig echt niet zo ingewikkeld hoor. Met onderstaande tips wordt ontstressen zelfs leuk!

1. Een goede nachtrust

Het is misschien een beetje een inkoppertje, maar een goede nachtrust helpt je enorm bij het verminderen van stress en om meer rust in je leven te brengen. Lukt het je niet om dit voor elkaar te krijgen? Hieronder een paar van mijn tips!

  • Vermijd cafeïne en alcohol voordat je naar bed gaat.
  • Slaap voldoende (tussen de zes en acht uur) en op vaste tijdstippen. 
  • Een opgeruimde kamer zorgt voor een betere nachtrust.
  • Lucht je slaapkamer dagelijks.
  • Zorg voor een stille en donkere slaapkamer.
  • Vermijd je laptop, telefoon en televisie voor het slapengaan en in bed.
  • Lig je te piekeren in bed? Schrijf de gedachtes van je af.

2. Maak iets

Iets maken en met je handen werken werkt enorm ontspannend en je kunt echt even het idee van tijd daardoor verliezen. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat je maakt, bak een taart, maak een schilderij, je eigen deodorant, een fotoalbum, een puzzel of haak bijvoorbeeld een sjaal.

3. Ga naar buiten!

Een stevige wandeling in de natuur zorgt ervoor dat er serotonine in je hersenen vrij komt wat ervoor zorgt dat je ontspant en blij wordt. Een wandeling is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken en zelfs een korte wandeling kan je zelfs van acute stress afhelpen.

4. Wees dankbaar

Dit klinkt misschien suf, maar het werkt echt! Door al die stress vergeten we namelijk soms om stil te staan bij de dingen die we hebben. We denken soms vooral aan de dingen die minder goed gaan en aan alle drukte en stress. Dat mag anders! Schrijf eens op waar je vandaag dankbaar voor bent, wat ging goed, waar ben je trots op? Door dit dagelijks te doen voel je jezelf gelukkiger en positiever. Een hele simpele manier om te ontstressen dus!

>>>> Ervaar je veel onrust in je hoofd, leven en dagen? In mijn 30 dagen programma ‘rust als basis van je dag’ leer je stapje voor stapje meer rust in je hoofd en dagen brengen. Lees hier alle informatie en meld je aan! 

Tip: Pin dit artikel voor later!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

2 reacties

  1. Wat bij mij altijd helpt (en ik eigenlijk te weinig doe) lekker genieten van een maskertje en nagels lakken. Daarna lekker onder de douche met als afsluiting een heerlijke body butter. Echt een zen momentje 🙂