|

6 tips voor een fijne ochtendroutine!

Wil jij een fijne ochtendroutine voor jezelf creëren maar weet je niet goed waar je moet beginnen? In dit artikel geef ik je 5 tips voor je ochtendroutine waarmee je je dag rustig en mindful opstart.

Een fijne ochtendroutine

Ik ben een echt ochtendmens en kan enorm genieten van de ochtenden. Lekker vroeg opstaan als het buiten nog stil is, in alle rust langzaam opstarten en al productief bezig zijn terwijl iedereen nog in bed ligt, heerlijk! Ik ben altijd van het vroeg opstaan geweest, maar ik had niet altijd een ochtendroutine. Het zag er bij mij eerder vooral uit als snel aankleden en klaarmaken, al dan niet een ontbijtje naar binnen werken en zo snel mogelijk naar mijn werk gaan. Tegenwoordig neem ik juist een momentje voor mezelf in de ochtend zodat ik mijn dag ontspannen start. En dat kan ik echt iedereen aanraden!

1. Sta ietsje eerder op

En dan bedoel ik niet dat je om 5:00 uur ’s nachts je bed uit moet komen hoor. Wanneer je een kwartiertje eerder op staat,  kan je dat al de rust geven om dingen wat langzamer aan te doen ‘s ochtends, waardoor je minder stress hebt en de dag wat meer ontspannen begint. En geloof me, je went vanzelf aan dat kwartiertje eerder opstaan en je loopt daardoor echt geen slaap tekort op hoor!

2. Laat je telefoon even links liggen

Vaak hebben we de neiging om bij het wakker worden meteen onze telefoon te pakken en te checken wat er allemaal is gebeurd en of we nog iets hebben gemist. Vaak is het zo dat we helemaal niets hebben gemist maar zijn we wel direct tijd kwijt en onze dag begonnen met social media terwijl we die tijd ook voor onszelf hadden kunnen gebruiken. Maar het kan ook zijn dat je hierdoor wakker wordt met slecht nieuws, een appje of mail over iets op je werk of een lang bericht van een vriend. Dit kan er voor zorgen dat we gelijk onze dag beginnen met stress of uit ons doen zijn. Het kan daarom fijn zijn om je mobiel uit je slaapkamer te houden en met jezelf af te spreken dat je ‘m pas op pakt nadat je hebt ontbeten. Zo kun je eerst even rustig opstaan voordat je jezelf aan de waan van de dag begeeft.

3. Kom in beweging

Bewegen in de ochtend is een goed en belangrijk begin van de dag! Het zorgt voor een energie boost en het schijnt er zelfs voor te zorgen dat je beter kunt nadenken! Als je voor het ontbijt al beweegt, leer je je lichaam om op vetverbranding in plaats van suikerverbranding over te gaan. Start je dag met yoga, een wandeling, fiets naar je werk, doe een dansje of doe stretchoefeningen.

4. Doe iets waar je blij van wordt!

Neem in de ochtend de tijd voor iets waar je blij van wordt. Dat kan van alles zijn! Yoga, in bad gaan, de krant of een boek lezen, schilderen, een podcast luisteren, met je huisdier spelen, een uitgebreid ontbijt voor jezelf maken en het helemaal mooi opmaken, het maakt niets uit, zolang jij het maar leuk vindt! Op die manier zet je direct de toon voor de rest van de dag. Heb je weinig tijd in de ochtend? Je kunt ook iets kleins doen zoals een leuk nummer opzetten of iedere ochtend een gedicht lezen. Alle kleine beetjes helpen!

5. Schrijf

Welk artikel of boek je ook over ochtenden of ochtendroutines leest, ik weet zeker dat deze tip er in staat: schrijven! Schrijven helpt je om je hoofd leeg te maken voordat je begint aan de dag. Pak pen en papier er bij en schrijf op hoe je jezelf voelt, wat je zou willen bereiken vandaag, wat er in je hoofd zit, wat je prioriteiten zijn en wat je intenties zijn voor vandaag. Dit zorgt voor overzicht en rust.

6. Ruim op

Wat ik zelf altijd erg fijn vind in de ochtend is om een rondje door mijn huis te doen en op te ruimen. Ik leg alles weer op hun plek, maak het bed op en zorg dat het rustig is in huis. Hiermee zet je de toon met opruimen, creëer je rust in huis en ben je even bezig met iets waarbij je je hoofd niet hoeft te gebruiken.
>> Meer weten over ochtendroutines, hoe je er een creëert en wat de voordelen er van zijn? Lees dan het boek Miracle Morning!
Hoe ziet jouw ochtendritueel er uit? Ik ben erg benieuwd! Laat het me weten in de reacties!

Tip: pin dit artikel voor later!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.