|

Huis opruimen: de ultieme gids voor een opgeruimd huis!

Je huis opruimen, daar komt een hele hoop bij kijken! Maar hoe pak je het aan? En waar moet je allemaal rekening mee houden tijdens het opruimen en organiseren? En hoe houd je het daarna opgeruimd? Ik heb de ultieme guide gemaakt om jou op weg te helpen met je huis opruimen!

Je huis opruimen, hoe pak je het aan?

Je gaat je huis opruimen, maar waar begin je? Er komt zo ontzettend veel kijken bij het opruimen van je huis en misschien kijk je er wel een beetje tegenop om die reden. Laten we ermee beginnen dat het niet allemaal in een keer hoeft, het hoeft niet volgende week allemaal klaar te zijn! Stel een datum vast wanneer jij klaar wil zijn en werk daar stap voor stap naar toe. Pak niet in een keer een hele ruimte aan, maar doe het stapje voor stapje, categorie voor categorie. Onderschat ook niet wat je in een vrij kwartiertje kan doen. Dan kun je misschien niet je hele kledingkast opruimen, maar wel je broeken en misschien zelfs je truien. Alle kleine beetjes helpen! Hieronder heb ik per ruimte opgeschreven waar je rekening mee moet houden en hoe je het aanpakt. Op naar een opgeruimd huis!

Je huis opruimen in 4 stappen!

Je huis opruimen bestaat eigenlijk uit 4 stappen die je steeds weer herhaalt bij een nieuwe categorie of plek. Steeds weer als je gaat opruimen doe je het volgende: 

  • Alles uit de kast halen: ja echt alles! Dit helpt om je te laten inzien hoeveel je hebt. Het is enorm confronterend en dit verandert uiteindelijk ook je gedrag. Daarnaast kun je op die manier voelen wat dingen met je doen, dat kun je niet door er alleen naar te kijken als ze op een plankje in de kast staan. Is het veel? Verdeel het dan onder in subcategorieën.
  • Keuze maken: kijk bij al je spullen of je er nog blij van wordt en of je ze wilt houden. Verdeel je spullen onder in 3 stapels: ja, nee & misschien. Ga eerst door al je spullen en kom als laatste terug bij de misschien stapel om hier uiteindelijk over te beslissen. Omdat je nu inmiddels weet wat je houdt kun je het beter vergelijken en er  makkelijker een keuze over maken. 
  • Afscheid nemen: bedank de spullen die je niet meer wilt houden en bedenk jezelf wat je er mee gaat doen (weggeven, verkopen, weggooien). Zet voor jezelf een deadline wanneer je deze spullen uit huis wilt hebben. Laat het bijvoorbeeld maar een ronde op Marktplaats meegaan als je het wilt verkopen. Probeer ook niet meerdere keren door deze spullen heen te gaan en vertrouw er op dat je een goed besluit hebt gemaakt.
  • Opbergen: berg nadat je een keuze hebt gemaakt, de spullen die je wilt houden op. Het is fijn om categorieën zo veel mogelijk bij elkaar te houden zodat het altijd duidelijk is waar iets ligt. Op deze manier kun je je huis makkelijk opgeruimd houden.
-Tekst loopt door onder de foto-

Kledingkast opruimen

Wanneer je je huis wilt opruimen is een logische stap om te beginnen met je kledingkast. Je kunt hier namelijk relatief makkelijk keuzes over maken en je ziet gelijk een mooi resultaat waardoor je motivatie en moed krijgt om de rest van je huis ook op te ruimen. Je kledingkast opruimen is dus een mooie start van jouw opruimproces!

Een grote berg kleding voor je neus kan nogal overweldigend voelen, daarom ga je bij het opruimen van je kledingkast stap voor stap te werk. Dat ziet er als volgt uit: 

  • Verzamelen: Verzamel alle kleding in je huis op een plek en verdeel de kleding grofweg onder in subcategorieën: bovenkleding, jurken, ondergoed, sokken, broeken, jassen, schoenen, etc. 
  • Keuze maken: Je gaat per subcategorie aan de slag. Je neemt stuk voor stuk ieder kledingstuk in je handen en stelt jezelf de vraag: word ik hier blij van en past het bij wie ik wil zijn? Je kiest aan de hand van die vragen uit wat je wilt houden en laat de rest gaan.
  • Opbergen: Nadat je over al je kleding een keuze hebt gemaakt, ga je de kast weer opnieuw inruimen. Wil je kleding vouwen en ben je benieuwd naar de KonMari vouw methode? Bekijk dan dit filmpje. Gebruik bakjes en mandjes om de gevouwen kleding netjes en praktisch in te verdelen.

Boeken opruimen

Boeken zijn van die dingen die mensen het moeilijkst vinden om weg te doen. Vooral het wegdoen van ongelezen boeken is enorm lastig. Bedenk je bij het wegdoen van boeken: “ooit betekent nooit”. Als je denkt dat je het boek ooit nog gaat lezen, dan is dat waarschijnlijk niet zo. Het kost veel tijd en je hebt het boek niet voor niets nog niet gelezen. Je wil uiteindelijk alleen maar met je meest favoriete boeken overblijven: je eregalerij! 

  • Verzamelen: Haal alle boeken uit je boekenkast. Ja echt alle boeken! Door het boek vast te houden tijdens het joy checken kun je voelen wat het met je doet, dat gebeurt niet als je er naar kijkt op een boekenplank. Heb je veel boeken? Dan verdeel je ze onder in subcategorieën.
  • Keuze maken: Bij ieder boek stel je jezelf de vraag, word ik hier echt blij van en past het in mijn eregallerij? 
  • Opbergen: Ruim je boekenkast zo overzichtelijk mogelijk in: van groot naar klein, per categorie, op alfabet of op kleur.

Administratie opruimen

Je administratie opruimen is misschien wel het minst leuke deel van je huis opruimen. Maar het is wel belangrijk om te doen en uiteindelijk heb je er heel veel profijt van omdat je het daarna alleen nog maar hoeft bij te houden. Hoewel er steeds meer digitaal geregeld wordt, hebben de meeste mensen enorm veel paperassen in huis. De vuistregel is echter dat je bijna alles weg kunt doen. 

  • Verzamelen: Verzamel alle papieren, mappen, brieven en enveloppen in je huis en leg ze op een centrale plek.
  • Keuze maken: Je gaat alle papieren stuk voor stuk na en bepaalt wat je wilt houden. Wees voorbereid: je gaat heel veel weg doen! Twijfel je over iets? Zoek dan online op of je het echt moet bewaren.
  • Opbergen: Nadat je alle papieren hebt uitgezocht is het tijd om ze op te bergen. Omdat je de papieren niet vaak gebruikt en niet vaak nodig zult hebben is het niet nodig om een ingewikkeld systeem op te zetten. 
Vind jij papier opruimen lastig en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? In mijn cursus #wegmetdiestapels neem ik je stap voor stap mee door het opruimen van je administratie! Bekijk hier alle informatie.
-Tekst loopt door onder de foto-

Woonkamer opruimen

Het is tijd voor het grotere werk! Nadat je kleding, boeken en papier hebt opgeruimd ga je aan de slag met de ruimtes in je huis. En ik zeg nu wel de ruimtes in huis, maar het is ook in die ruimtes belangrijk om per categorie te werken en niet per laatje of kastje. Zo zie je steeds hoeveel je van iets hebt en heb je niet alsnog in ieder laatje 10 pennen liggen die je eigenlijk niet nodig hebt. Bepaal om te beginnen in de woonkamer het doel van de ruimte en wat er aan de hand van dat doel in de woonkamer hoort te liggen en wat niet.

Ga bij het opruimen van je woonkamer stap voor stap categorie voor categorie van de spullen die in je woonkamer liggen te werk. Dit doe je als volgt: 

  • Verzamelen: bepaal welke categorie je wilt aanpakken in de woonkamer en verzamel daar alle spullen van in alle kastjes. 
  • Keuze maken: ga stuk voor stuk door alle spullen en vraag jezelf af of je er blij van wordt, of het past in je leven en of het iets toevoegt. Vraag jezelf af wat het minimale is wat je nodig hebt als je ergens meerdere stuks van hebt. Misschien word je misschien wel blij van een notitieboekje, maar word je ook nog wel blij van een hele stapel notitieboekjes? Wees kritisch in je keuzes. 
  • Opbergen: wat waren de doelen die je had bedacht voor de woonkamer? Berg alleen die spullen op in de woonkamer die in dat doel passen. Probeer ook ieder kastje en laatje een doel te geven: geen rommellades meer! Gebruik bakjes om categorieën uit elkaar te houden en berg alles overzichtelijk op zodat je in een oogopslag ziet wat je hebt.

Keuken opruimen

Een van de grootste klussen van je huis opruimen is toch wel de keuken opruimen. Er komt een hele hoop bij kijken en er zijn verschillende kleine subcategorieën te vinden in de keuken. Misschien is dit ook wel een van de ruimtes waar je het meeste tegenop kijkt. Want waar laat je alles? En hoe maak je een keuze? En hoe houd je het netjes? Geloof me: dit komt helemaal goed wanneer je er eenmaal aan begint!
  • Verzamelen: weinig tijd en wil je in kleine stapjes opruimen?  Verzamel dan alles van een bepaalde subcategorie (bestek, servies, bakspullen, etc.) en leg het op een centrale plek. Wil je je hele keuken in een keer opruimen? Haal dan alles uit de kastjes en verdeel het direct onder in subcategorieën. 
  • Keuze maken: ga stuk voor stuk door alle spullen en vraag jezelf af of je er blij van wordt, of het iets toevoegt en of het past in jouw droomkeuken. Ga ook hierbij uit wat het minimale is wat je nodig hebt; heb je echt 20 mokken, 12 schilmesjes en 8 snijplanken nodig? Is het de ruimte waard die het inneemt? Wees kritisch bij het maken van de keuze.
  • Opbergen: nadat je hebt gekozen wat je wilt houden is het tijd om alles weer op te bergen. Geef ieder schapje, lade en kastje een doel. Berg bijvoorbeeld de bakspullen op een plek op, maak een lade voor bestek en kookgerei en maak een bakje voor alle kruiden. Ook hier is het niet de bedoeling dat je rommellades maakt! Geeft alles een vaste en overzichtelijke plek. Maak gebruik van bakjes en mandjes om categorieën uit elkaar te houden en schappen praktisch in te delen. Houd het aanrecht zo veel mogelijk leeg, dat is namelijk een werkplaats en geef opslagplaats. Nu je hebt opgeruimd past waarschijnlijk alles in de kastjes.

Badkamer opruimen

Is jouw badkamer een verzameling van shampoo flessen, voorraad en accessoires en wordt het iedere keer weer binnen no time een rommeltje? Dat kan anders! Door kritische keuzes en een simpel systeem te maken in de badkamer blijft het lang netjes en koop je nooit meer te veel voorraad!

Tijd om aan de slag te gaan! Om er voor te zorgen dat het deze keer echt goed lukt en je badkamer opgeruimd blijft ga je stap voor stap te werk!

  • Verzamelen: haal alles uit de kastjes en maak alle oppervlakken in de badkamer leeg. Leg deze spullen op een plek en sorteer ze op subcategorie zodat je ziet hoeveel je ergens van hebt.
  • Keuze maken: nu je alles hebt verzameld is het tijd om een keuze te maken over de badkamer spullen. Ga per subcategorie ieder item stuk voor stuk af en vraag jezelf af of je er nog blij van wordt en of je het wilt houden. Kijk hierbij ook naar de houdbaarheidsdatum op de verpakking, er is een klein tekentje van een dopje met daarop bijvoorbeeld 6M. Dit houdt in dat iets 6 maanden na openen houdbaar is. Heb je iets al heel lang? Dan is het tijd om hier afscheid van te nemen. Wees ook kritisch naar welk merk je echt fijn vindt mocht je van hetzelfde product meerdere varianten hebben. 
  • Opbergen:  bij het netjes opbergen in de badkamer is het belangrijk dat je alle oppervlakken zo veel mogelijk leeg houdt. Dus geen rondslingerende flessen en producten meer op de rand van de douche en wasbak. Berg alles op in het badkamerkastje. Je zult merken dat het een kleine moeite is om alles steeds uit het kastje te pakken. Houd in het kastje subcategorieën zo veel mogelijk bij elkaar. Maak een plek voor alle haarspullen, een bakje met alle gezichtsverzorging en een met alle apparatuur. Voor make-up is het handig om een organizer met kleine vakjes te gebruiken. 

Meer tips over je badkamer opruimen? Klik op de link!

-Tekst loopt door onder de foto-

Zolder opruimen

Ja ja, het hoort echt bij je huis opruimen.. de zolder! Dit is meestal de ruimte die wordt overgeslagen en waar door de jaren heen steeds meer en meer spullen ophopen waar nog een keuze over moet worden gemaakt. Bedenk je voordat je begint wat je doel is en wat de gewenste situatie is. Hoe zou de zolder er volgens jou uit moeten zien? Wat wil je er bewaren? Ga met dat in je achterhoofd aan de gang en maak keuzes die bij dat plaatje passen.

Omdat de zolder opruimen heel overweldigend kan zijn is het ook hier belangrijk om stap voor stap en gestructureerd te werk te gaan. 

  • Verzamelen: heb je veel tijd? Haal dan alles van zolder en breng het naar een centrale plek in huis waar je het onder kan verdelen in categorieën. Weinig tijd? Neem dan een krat of kleine categorie per keer die je uitzoekt.
  • Keuze maken: op zolder liggen veel spullen waarover je het maken van een keuze hebt uitgesteld. Wees deze keer echt kritisch, word je er echt blij van? Voegt het echt iets toe? Is het de ruimte waard die het inneemt? Denk ook aan het doel wat je voor de zolder in gedachte had. Wees voorbereid: je gaat heel veel weg doen! 
  • Opbergen: het is fijn om op zolder spullen op te bergen in doorzichtige kratten. Hierdoor kun je zien wat er in zit en weet je direct waar iets is als je het zoekt. Zorg er ook op zolder voor dat je categorieën zo veel mogelijk bij elkaar opbergt. Dus: een krat voor de kerstspullen en een krat voor de kampeerspullen, niet alles door elkaar. Bewaar je koffers op zolder? Gebruik deze dan eventueel ook om (reis)spullen in te bewaren om ruimte te besparen.

Hal opruimen

Het eerste wat je ziet wanneer je binnenkomt is de hal, en dat zet dan ook gelijk de toon voor wanneer je thuis komt na een lange dag werken. En dan wil je natuurlijk niet al struikelend over de jassen, tassen en schoenen binnenkomen. Tijd om een hal te maken waarin je gelijk een goede binnenkomst hebt en waar je blij van wordt!
  • Verzamelen: haal de hal helemaal leeg, leg alles op een centrale plek en sorteer de spullen op subcategorie. 
  • Keuze maken: vraag jezelf bij alle spullen af of je er nog blij van wordt en of je ze wilt houden. Wees ook hier kritisch en denk er tijdens het keuze maken aan of je er bijvoorbeeld blij van wordt wanneer je dit ziet wanneer je thuis komt.
  • Opbergen: in de hal bevinden zich vaak dingen die eigenlijk helemaal niet in de hal horen. Denk aan post en papieren, kleine frutsels, sleutels, de inhoud van een tas, heel veel schoenen. Bepaal wat er in de hal moet worden bewaard en geef al die losse dingen uit de hal een vaste plek in huis. Zorg dat alleen het essentiële in de hal te vinden is en laat oppervlaktes zo veel mogelijk leeg.  

Voorraadkast opruimen

De voorraadkast of trapkast is zo’n ruimte in huis die vaak snel weer rommelig wordt. Iedere week komen er weer nieuwe spullen bij en als er geen systeem is, dan wordt het snel weer rommelig en blijf je maar bezig met je voorraadkast opruimen.. Vind je het zonde om producten weg te gooien die nog goed zijn maar die je niet meer gebruikt? Breng ze naar de Voedselbank of vraag eens rond in je omgeving of je er anderen blij mee kunt maken.
  • Verzamelen: haal alles (ja echt alles!) uit de voorraadkast en sorteert op subcategorie (deegwaren, snacks, blik, drinken, etc.).
  • Keuze maken: Nu je alles overzichtelijk in subcategorieën hebt verdeeld is het tijd om te kijken of alle voorraad nog wilt bewaren. Check alles op datum, vraag jezelf af of je er nog blij van wordt, of je het nog ooit gaat gebruiken en je het echt nog nodig hebt. Bewaar alleen hetgeen wat je wilt houden en doe de rest weg. Plan eventueel ook in wanneer je bepaalde producten wilt eten zodat het niet alsnog over de datum gaat.
  • Opbergen: gebruik bij het opbergen eventueel glazen of plastic doorzichtige potten. Wanneer je allemaal dezelfde voorraadpotten gebruikt ziet het er gelijk netter en overzichtelijker uit dan open pakken. Soms werkt het ook fijn om producten die dubbel verpakt zijn uit de buitenste verpakking te halen, dat neemt vaak minder ruimte in. Berg de spullen in de voorraadkast zo veel mogelijk per subcategorie op en maak hierbij gebruik van kratjes en mandjes. 
-Tekst loopt door onder de foto-

Slaapkamer opruimen

Wist je dat een rustige slaapkamer belangrijk is voor een goede nachtrust? Wanneer je veel rommel om je heen hebt val je moeilijker in slaap en het is ook niet fijn om in die toestand wakker te worden. Vaak liggen er ook veel spullen in de slaapkamer die hier helemaal niet hoeven te liggen maar geen vaste plek in huis hebben. Zorg ervoor dat deze spullen een vaste plek krijgen. Bedenk ook hier wat het doel is van de ruimte en welke spullen er in horen.
  • Verzamelen: verzamel alle spullen die in je slaapkamer liggen op een plek. Sorteer de spullen op subcategorie zodat je ziet wat je hebt. 
  • Keuze maken: maak over alle spullen een keuze aan de hand van de vraag of je er blij van wordt. Wees hierin kritisch, gewoon daarom is geen reden! En denk ook bij het maken van de keuze aan je doel en of het in je ideale slaapkamer zou passen.
  • Opbergen: ga bij het opbergen van de spullen die je hebt uitgekozen eerst na of ze echt in de slaapkamer horen. Berg ze eventueel op een andere plek in huis op zodat het rustig blijft in de slaapkamer. Houd je nachtkastje en andere oppervlaktes in de slaapkamer zo veel mogelijk leeg. Bewaar bijvoorbeeld maar een boek op je nachtkastje en leg de rest in de boekenkast. 

Speelgoed opruimen

Ja ja ouders, bij je huis opruimen hoort ook zeker speelgoed opruimen! Dit vinden ouders vaak een van de lastigste dingen om op te ruimen. Want wat als de kinderen niet mee willen werken, of dat het nog leuk is voor een eventueel volgend kind, en hoeveel hebben ze eigenlijk nodig? Kortom, genoeg excuses om de keuze uit te stellen. Opruimen met kinderen is ook niet altijd even makkelijk. Maar deze keer gaan we het niet meer uitstellen maar echt opruimen!
  • Verzamelen:  zijn je kinderen boven de 4 jaar? Vraag ze dan om mee te helpen hiermee. Maak er gelijk een spelletje van en zeg bijvoorbeeld “laten we doen wie het snelste de lego kan verzamelen!”. Ruim speelgoed per categorie op zodat jij en je kind kunnen zien hoeveel ze hebben van een bepaalde soort en daar makkelijk een vergelijking uit kunnen trekken.
  • Keuzes maken: als je kinderen niet het doel en de voordelen van opruimen vertelt, zullen ze niet makkelijk een keuze maken. Leg ze rustig uit dat ze hun meest favoriete speelgoed mogen houden, dat je het andere speelgoed kan geven aan kinderen die het moeilijk hebben en dat door hun speelgoed op te ruimen straks altijd hun speelgoed kunnen vinden en makkelijk bij hun favoriete speelgoed kunnen. Kinderen weten heel goed waar ze het meest blij van worden, probeer dat gevoel ook bij dit keuze moment naar boven te laten komen. Laat ze bijvoorbeeld een top 10 meest favoriete samenstellen en laat ze de rest ermee vergelijken met cijfers. Gun ze de tijd en rust om dit te doen en moedig ze aan. 
  • Opbergen: zit er speelgoed bij wat je voor een volgend kindje wilt bewaren? Bewaar dit dan in doorzichtig plastic opbergboxen. Speelgoed opbergen doe je per (sub)categorie. Geef daarnaast ook ieder kind een eigen plekje om hun spullen op te bergen, zowel in de kinderkamer als in de woonkamer waar ze spelen. Maak gebruik van labels en pictogrammen zodat ze zelf ook snappen waar iets hoort te liggen. 

Kantoor opruimen

Werken in een rommelig kantoor zorgt ervoor dat je jezelf minder goed kunt focussen. En nu je toch bezig bent met je huis opruimen, kun je net zo goed gelijk je kantoor opruimen! Heb je geen werkkamer in huis maar werk je wel thuis, maak dan een vast plekje in huis waar je kunt zitten. Dit kan alsnog de keukentafel zijn, maar zorg er in die gevallen voor dat de keukentafel is opgeruimd wanneer je begint aan je werkdag en dat je ‘m weer makkelijk kan opruimen nadat je werkdag klaar is.
  • Verzamelen: verzamel alle spullen uit je werkkamer op een plek. Heb je geen vaste werkplek? Verzamel dan al je werkspullen. Verdeel je spullen in categorieën: verzamel alle boeken op een stapeltje, alle pennen bij elkaar, etc. Hierdoor zie je hoeveel je hebt en kun je goede keuzes maken.
  • Keuze maken: vraag je bij ieder object af: word ik hier nog blij van, past dit in mijn visie en heb ik dit nog echt nodig? Ik kan me zomaar voorstellen dat je van een saai rapport niet perse blij wordt.. Maar als je het wegdoet en je hebt het nog wel nodig, word je vast ook niet blij van de gevolgen. Maak dus weloverwogen keuzes.
  • Opbergen: nu je alles hebt opgeruimd is het tijd om je spullen weer een plek te geven. Houd de categorieën die je eerder hebt gemaakt zo veel mogelijk bij elkaar zodat alles echt een vaste plek krijgt. Op die manier is het makkelijk om je werkplek ook echt opgeruimd te houden. Probeer zo veel mogelijk in de kastjes en lades weg te leggen en zo min mogelijk op het bureau. Heb je bakjes op je kantoor? Probeer ze te minimaliseren tot een bakje voor ingaand en een bakje voor uitgaand.
-Tekst loopt door onder de foto-

Wasruimte opruimen

Wasruimtes zijn (nog) niet heel erg gebruikelijk in Nederland, maar je hebt vast een kast in huis waar je alle schoonmaakmiddelen, wasmiddel en schoonmaakspullen bewaart. Dus mocht je geen speciale wasruimte hebben, gebruik deze tips en stappen dan bij het opruimen van schoonmaakmiddel.
  • Verzamelen: verzamel alle schoonmaakspullen en schoonmaakmiddelen op een centrale plek en verdeel het onder in subcategorieën. Zo zie je hoeveel van wat je hebt. Bij schoonmaakmiddel hebben we vaak veel soorten voor een en hetzelfde ding zonder dat we het doorhebben, bekijk de hoop schoonmaakspullen eens, wat vind je hiervan?
  • Keuze maken: nu je goed hebt opgenomen hoe veel je hebt kun je jezelf afvragen wat het minimale is wat je nodig hebt om er blij van te worden. Misschien is een fles allesreiniger ook wel genoeg en misschien heb je aan twee emmers meer dan voldoende. Wees hier kritisch op en bewaar niet alles zomaar zonder reden. 
  • Opbergen: berg je schoonmaakmiddelen zoveel mogelijk bij elkaar als categorie op. Je hebt aan een plek waar alles staat voldoende en het went vanzelf om hier steeds alles vandaan te halen. Houd de spullen uit elkaar met bakjes en mandjes en zet het op een veilige plek als je kinderen in huis hebt zodat ze er niet bij kunnen.

Foto's opruimen

Foto’s opruimen behoort tot een van de moeilijkste dingen van je huis opruimen. Daarom bewaar je het ook tot het laatst, dan heb je alvast kunnen oefenen met keuzes maken en zul je merken dat je veel makkelijker tot een besluit kan komen. Vaak hebben mensen heel veel foto’s waar nog iets mee gedaan moet worden en lopen ze er enorm in achter omdat ze er maar niet aan durven te beginnen. Ga het zien als iets leuks: want dat is het toch ook gewoon! Je ziet al je oude foto’s en herinneringen weer terug en je maakt er een mooie selectie en een boek van. Dat is niet urenlang ploeteren, maar urenlang plezier! Ga het vanaf nu dan ook op deze positieve manier bekijken.
  • Verzamelen: verzamel alle foto’s en fotoboeken uit je huis op een centrale plek. Tip: tijdens het opruimen van je huis ga je waarschijnlijk op meerdere plekken foto’s vinden, verzamel ze alvast in een doos zodat ze er gelijk mee aan de slag kan op het moment wanneer je er aan toe bent.
  • Keuze maken: het aller moeilijkste bij het opruimen van foto’s is de keuze maken. Hoe bepaal je nu of je het wilt houden of niet? De vraag word ik hier blij van is de eerste belangrijke vraag die je jezelf stelt. Het is ook helemaal oke om al je foto’s te houden, maar kijk er wel alsnog naar. Haal eventueel dubbele foto’s, mislukte foto’s of nietszeggende foto’s (van bijvoorbeeld mensen die je niet (meer) kent) er uit. Sorteer ze bij het uitzoeken gelijk op jaartal/gebeurtenis zodat je er bij het opbergen profijt van hebt.
  • Opbergen: mocht je de foto’s nog niet in boeken hebben geplakt, plan daar dan nu een tijd voor in. Dit hoef je niet nu gelijk te doen als dat niet lukt. Leg ze dan voor nu wel op een plek neer en zorg ervoor dat ze gesorteerd in een doosje zitten. Maak foto boeken op jaartal, vakantie, per persoon, of net waar jij blij van wordt! Geef de fotoboeken ook een mooie plek in huis zodat je ze er lekker vaak bij kan pakken en er door heen kan bladeren. 

Sentimentele spullen opruimen

Als allerlaatste stap van het opruimen van je huis komen je sentimentele spullen opruimen. En dat is net als foto’s vaak een heel grote en spannende stap. Weet ook hier: het moet niet weg, jij beslist! En zie het ook hier als iets moois, een trip down memory lane en een blik op wat je in de toekomst mee wilt nemen. Dit is de allerlaatste stap, dus maak er een feestje en iets moois van!
  • Verzamelen: ook sentimentele spullen ben je tijdens het opruimen van je huis waarschijnlijk al op meerdere plekken tegen gekomen, het is handig om deze spullen al gelijk apart te leggen tot dit moment. Verzamel alle sentimentele spullen op een centrale plek in huis. Is het veel? Verdeel het dan onder in subcategorieën.
  • Keuze maken: een keuze maken over sentimentele spullen kan zwaar vallen. Weet dat een persoon niet uit je hart verdwijnt als je afscheid besluit te nemen van iets wat met die persoon te maken heeft. Het kan soms helpen om een foto te nemen van sentimentele spullen voordat je ze laat gaan.
  • Opbergen: gun je sentimentele spullen een mooie plek in huis zodat je er iedere dag blij van kan worden. En maak ook een mooie box waar je al je sentimentele items in bewaard die je niet in je interieur kwijt kan. Stop deze dan niet te ver weg zodat je er af en toe in kan kijken en kan genieten van deze spullen en herinneringen. 

Vind je het lastig om te beginnen, kom je er zelf niet uit of heb je het idee dat je aan het opruimen blijft voordat er iets veranderd? Ik help je graag op weg met een gratis opruim adviesgesprek waarin we samen bespreken waar je tegenaan loopt en wat een goede volgende stap voor jou kan zijn. Plan hier je gesprek in.

Tip: Pin deze gids voor je huis opruimen voor later!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Eén reactie

  1. Wat een handige tips, vaak begin ik ergens en pak ik steeds weer een ander onderdeel bij, ik ga nu zeker beter verzamelen en dan uitsorteren en opbergen. Dit helpt mij vast goed bij het sneller en effectiever opruimen van mijn huis!
    Groetjes, Anne