|

Goede voornemens: zo houd je ze vol!

Goede voornemens volhouden, het is toch niet zo makkelijk als we denken. We maken massaal goede voornemens, maar stiekem weten we dat we ze meestal niet gaan volhouden. Hoe zorg je ervoor dat je jouw goede voornemens wel gaat volhouden? Ik vertel het je in dit artikel!

Goede voornemens volhouden

Een van onze nieuwjaarstradities (naast oliebollen en vuurwerk) zijn het maken van goede voornemens. Ieder jaar nemen we onszelf massaal voor om gezonder te gaan eten, te stoppen met roken, vaker te gaan sporten, je kent het wel.. Toch blijkt dat de meeste goede voornemens het niet halen. Sterker nog, de meeste voornemens sneuvelen al op 12 januari. Je goede voornemens volhouden lijkt dus niet zo makkelijk.

Tips om goede voornemens vol te houden

Wil jij dit jaar je goede voornemens voor de verandering eens wel volhouden? Ik heb wat tips voor je op een rijtje gezet waarmee het je gaat lukken!

Waarom?

Bij goede voornemens is het altijd heel erg belangrijk om te weten waarvoor je het doet. Dus waarom wil je nou echt stoppen met roken of je huis opruimen? Hoe wil je dat je ideale leven er uit ziet nadat je dat hebt gedaan? Denk daar eens over na en zet het op papier. Wat mij altijd heel erg goed helpt is om een visiebord te maken of toepasselijke plaatjes op Pinterest te pinnen. Hier kun je regelmatig naar terug kijken om te zien waar je het voor doet.

Ben je er echt klaar voor?

Ben je op 1 januari echt klaar om gelijk in actie te komen voor je goede voornemen? Het kan door verschillende dingen in je leven zijn dat het nog niet de tijd is je voornemen gelijk aan te pakken. Ga voor jezelf na of je echt klaar bent om die verandering te maken en of het dus realistisch is op dit moment. Wat voor cijfer zou je jezelf gegeven als je kijkt hoe klaar je hiervoor bent? Waarom is dat niet 2 cijfers hoger? En waarom niet 2 cijfers lager? Pak eerst de dingen aan die daar uit naar boven komen voordat je voor je grotere voornemen gaat.

Formuleer je voornemen positiever

Het is beter om je goede voornemens wat positiever te formuleren. Dus zeg niet ik mag niet meer snoepen maar: ik wil voortaan fruit en noten als tussendoortje eten. Houd het ook na 1 januari positief. Denk niet, ik heb nog steeds zin om te roken maar: ik heb al vijf pakjes bespaard, of denk niet ik heb nog maar een keer gesport deze week maar denk: yes! ik ben gaan sporten deze week. Kleine verandering, groot verschil!

Take it easy

Als je goede voornemen is om meer te bewegen, dan hoef je niet gelijk heel januari vijf dagen in de week twee uur per dag in de sportschool te staan. Waarschijnlijk houd je dat twee weken vol maar daarna niet meer. Nieuwe gewoontes en veranderingen hebben tijd nodig.  Gun jezelf de tijd om er aan te wennen. Begin daarom klein en ga de eerste paar weken bijvoorbeeld alleen een extra rondje lopen. Bouw het stapje voor stapje op voordat je klaar bent om vijf dagen per week naar de sportschool te gaan.

Deel het!

Deel je goede voornemens met mensen in je omgeving, spreek ze uit op de nieuwjaarsborrel en schrijf ze op. Dit verhoogt de kans van slagen. Kan jij wel een extra stok achter de deur gebruiken? Vraag dan of iemand jouw maatje wil worden en stuur elke dag een bericht naar die persoon om te vertellen dat het je is gelukt.

Houd het leuk

Wees vooral niet te streng voor jezelf. Is het niet gelukt om je goede voornemen vol te houden? Dat maakt niets uit, je kunt het gewoon nog een keer proberen. En dat hoeft niet te wachten tot 1 januari volgend jaar. Het moet vooral leuk en makkelijk blijven om het te doen. Begin jij chagrijnig aan je hardlooprondje iedere dag? Dan is het misschien gewoon niets voor jou en kun je beter wat anders gaan doen. Goede voornemens moeten vooral leuk blijven om ze vol te houden.

Tip: pin dit artikel voor later!

Heb jij dit jaar goede voornemens? En hoe zorg jij er voor dat je ze ook echt volhoudt? Laat het me weten in de reacties!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.